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jueves, 4 de octubre de 2012

THE MAKING OF LITTLE MATHEMATICIANS/LA FORMACION DE PEQUEÑOS MATEMÁTICOS: FOSTERING EARLY MATH UNDERSTANDING IN PARAGUAY/FOMENTANDO LA COMPRENSION TEMPRANA DE MATEMATICAS EN PARAGUAY

THE MAKING OF LITTLE MATHEMATICIANS: FOSTERING EARLY MATH UNDERSTANDING IN PARAGUAY

LA FORMACION DE PEQUEÑOS MATEMÁTICOS:
FOMENTANDO LA COMPRENSION TEMPRANA DE MATEMATICAS EN PARAGUAY

Emma Näslund-Hadley
Juan Manuel Hernández-Agramonte
Ernesto Martínez
Caitlin Ludlow


Summary:That four- and five-year-olds can do algebra, arithmetic, and geometry may be hard to believe. But if you visit a preschool classroom in the Cordillera region of Paraguay, you will see children who learn factoring by organizing balls and sticks into groups, and who work together to form pentagons and hexagons with their bodies. These children are participating in a project called “Tikichuela, Mathematics in My School,” the result of a partnership between the Japanese and Paraguayan governments, the Organization of Ibero-American States (OEI), and the Inter-American Development Bank (IDB). The idea behind the curriculum is that preschool children need to learn premath skills to build a foundation for primary- and secondary-level mathematics. Assessed after five months, the math skills of children in the program had increased significantly compared with those of a group of children not in the program. This brief describes the implementation of the pilot program and its qualitative and quantitative findings.



Sumario: Eso de que niños de cuatro y cinco años de edad puedan hacer álgebra, la aritmética y geometría puede ser difícil de creer. Pero si usted visita un aula de preescolar en la región de la Cordillera de Paraguay, podrá ver los niños que aprenden factorización mediante la organización de pelotas y palos en grupos, y que trabajan juntos para formar pentágonos y hexágonos con sus cuerpos. Estos niños están participando en un proyecto llamado "Tikichuela, las matemáticas en mi escuela", el resultado de la colaboración entre los gobiernos de Japón y Paraguay, la Organización de Estados Iberoamericanos (OEI) y el Banco Interamericano de Desarrollo (BID) . La idea detrás del programa es que los niños en edad preescolar necesitan aprender habilidades pre-matemáticas de manera a construir una base para las matemáticas de primaria y secundaria. Evaluadas después de cinco meses, las habilidades matemáticas de los niños en el programa había aumentado significativamente en comparación con los de un grupo de niños que no están en el programa. Este informe describe la implementación del programa piloto y sus resultados cualitativos y cuantitativos.


http://idbdocs.iadb.org/wsdocs/getdocument.aspx?docnum=37166538

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